Hjemmesider

mit arbejde med hjemmesider

Dansk Selskab for Almen Medicin

DSAMs nuværende forside til deres hjemmeside dsam.dk

Hjemmesiden DSAM var allerede oprettet i Drupal CMS. Den bar præg af  at være blevet forsømt over en lang årrække. Hjemmesiden skulle undergå en totalrenovering og relanceres. Min opgave var primært at lave grafik til forsiden.

Farvepalette til forsidegrafik på DSAMs hjemmeside

Farvepalette

Inspirationen til netop denne farvepalette kom fra en nyligt produceret DSAM poster med selskabets syv pejlemærker.

DSAMs syv pejlemærker

DSAMs syv pejlemærker

Nuancerne i posteren signalerer professionalisme og ro og er en moderne fortolkning af den blå farve, der associeres med lægevidenskaben. De blå dæmpede, varme farver associeres med troværdighed, pålidelighed og engagement. Blå er farven for kommunikation med andre og den er den mindst kønsspecifikke af alle farver. Omvendt kan kolde blå og blågrønne farver få os til at associere til ufølsomhed og distance. Jeg valgte dog at udskifte den lidt petroleumsgrønne farve, da jeg vurderede at en mere ensartet blågrøn farveskala ville fungere bedre.

Forsidegrafikken er den vigtigste grafik på hele hjemmesiden. Det er brugerens første møde med sitet, så konnotationerne skal være sidde lige i skabet.

Jeg udarbejdede tre forslag, hvis hovedelement var klodser, puslespilsbrikker og et dansende par.

 

X antal klodser bygget over på hinanden skulle signalere at man bygger noget op, laver en opbygning, bygger ovenpå, konstruerer, samkonstruerer, noget flersidet, tyngde, soliditet.

 

Forsidegrafik DSAM med klodser

Blå puslespilsbrik, hovedelement i ét af mine tre forslag til forsidegrafik på DSAMs hjemmeside

 

Puslespilsbrikkerne skal give associationer til at diagnosticere (samle symptomerne), det bio-psyko-sociale syn på mennesket (mennesket består af flere forskellige dele, der skal ses som et hele), at løse noget, at se det store billede.

 

Forsidegrafik til DSAMs hjemmeside med puslespilsbrikker

Et dansende par, hovedelementet i ét af mine tre forslag til forsidegrafik på DSAMs hjemmeside

 

Det dansende par skal konnotere praksisarbejde som en dans, finde melodien, ikke brydes, men danse, ikke træde hinanden over tæerne, samspil, samarbejde.

 

Forsidegrafik med dansende par til DSAMs hjemmeside

Som I kan se, så valgte DSAM forsidegrafikken med de dansende par – omend ikke helt i de nuancer, jeg havde foreslået.

 


 

Lægerne Borups Allé 1
HJEMMESIDER – Forsiden til hjemmesiden: "Lægerne Borups Allé 1"

Forsiden

Hjemmesiden Lægerne Borups Allé 1 er oprettet i WordPress CMS. Det er et site for de alment praktiserende læger Beich & Ehrenreich. Jeg fik frie hænder designmæssigt, så alle elementer er udvalgt på baggrund af mit ønske om, at få sitet til at fremstå professionelt, men ikke elitært, indbydende, men ikke populistisk, personligt, men ikke familiært, fagligt troværdigt, men ikke ophøjet. Alle de valg, jeg beskriver i det følende, er foretaget i overensstemmelse med disse overvejelser.

 

HJEMMESIDER – Eksempel på netartikel fra hjemmesiden: "Lægerne Borups Allé 1"

Eksempel på netartikel

 

De to læger, der ejer sitet, er fortalere for en patientcentreret tilgang til almen medicin og deltager aktivt i den offentlige debat. Dette ville jeg gerne afspejle i content. Jeg har derfor valgt at oprette en blog-side, hvor jeg publicerer digitale artikler og debatindlæg fra lægerne og andre interessenter i sundhedsvæsenet, der kan kaste lys på emner, jeg formoder har betydning for den enkelte patient. Jeg har lukket for muligheden for at kommentere artiklerne, men har stedet installeret et social media plug-in, der giver brugerne mulighed for at like og dele artiklerne på forskellige sociale medier for på den måde at give udtryk for, hvilke emner, der optager dem.

Jeg har kun installeret et meget lille antal plug-ins, der har fokus på brugervenlighed og back-end funktionaliteter: Et plug-in, der indeholder en vifte af stærke funktioner lige fra optimering af loading-tid til detaljeret brugerstatistik. Et andet, der giver brugerne mulighed for, ved et enkelt klik, at bevæge sig hurtigt tilbage til toppen af siden, et SEO plug-in og et import plug-in.

Rent visuelt, har jeg fokuseret på at få sitet til at fremstå enkelt og stilrent. Det indebærer fx., at jeg har tilstræbt en stor grad af farvekoordinering – i billeder, grafisk materiale, font-farver, navigationsmenu osv. De tre farver, der går igen på tværs af hele sitet er:

Farveskala brugt på hjemmesiden – hjemmesider

 

HJEMMESIDER – Siden "Uddannelseslæger og studerende", hjemmesiden: "Lægerne Borups Allé 1"

Uddannelseslæger & studerende

 


 

Overgangsalderen – bedre end sit rygte

Hjemmesiden Overgangsalderen – bedre end sit rygte er en kombination af PR for bogen af samme navn og informations- og diskussionsforum.

Jeg kom ind i processen, da forfatteren Lotte Hvad allerede havde oprettet hjemmesiden i CMS’et WordPress, men hverken have færdiggjort den eller var tilfreds med layout og tema. Hjemmesiden er et resultat af et meget tæt samarbejde mellem forfatteren (og tidligere praktiserende læge og næstformand for Etisk Råd) og mig selv. Lotte Hvad havde klare holdninger til alle aspekter af hjemmesidens opbygning. Som altid i så tæt et samarbejde mellem kunde og leverandør, har det handlet meget om at have respekt for kundens ønsker, men samtidigt at levere forslag, der også inkorporerede mine egne forestillinger om, hvad der vil virke bedst. Det har været en dans til mange rytmer, men aldrig en brydning.

 

HJEMMESIDER – Forside til hjemmesiden: "Overgangsalderen – bedre end sit rygte"

Forsiden

 

Farveholdningen diskuterede vi hurtigt på plads. Bogens forside er en klar orangerød, der sammen med den valgte mørkere orangerøde farve, ofte bliver ofte brugt i feministiske og debatbogssammenhænge, hvilket ligger i forlængelse af bogens tema og budskaber. Resten af sitet er holdt i sort-hvid – også logoet og headerbillederne, da der forelå et ønske om at signalere seriøsitet og enkelthed, hvor tekst og billeder er i fokus.

 

HJEMMESIDER – "Kroppen i forandring" fra hjemmesiden: "Overgangsalderen – bedre end sit rygte"

Eksempel på side

 

Med hensyn til billedvalg, var vi indledningsvis ret uenige. Lotte Hvad havde selv taget nogle vidunderlige billeder, der formidlede de forskellige overgange i naturen.

Jeg var/er af den opfattelse, at der i forvejen bruges alt for mange eufenismer til at beskrive kvinder i overgangsalderen. Da én af bogens pointer er, at mange af de problematikker, der knytter sig til overgangsalderen, er kulturelle konstruktioner, syntes jeg, at det gav god mening at bruge billeder af +50-årige kvindekroppe.

Bogens nok mest centrale budskab er, at selvom man selvfølgelig ikke skal negligere de negative udfordringer, der kan være en følge af overgangsalderen, så åbner den også op for mange positive muligheder. Billederne af “overgangskvinderne” skulle derfor signalere empowerment, eftertænksomhed, fordybelse og engagement.

 

HJEMMESIDER – "Om bogen" fra hjemmesiden "Overgangsalderen – bedre end sit rygte"

Om bogen

 


 

Be Pretty Please

Bloggen Be Pretty Please er kreeret i mit foretrukne CMS: WordPress. Det er et meget simpelt site, der kun består af to sider: Forsiden og siden “Om”.  Her holder det simple så også op.

Forsiden har jeg øverst udstyret med et gallery slideshow, der indeholder udvalgte blog-indlæg. Bevægeligheden i de skiftende, udvalgte blog-indlæg kan nemt erstattes af skiftende headerbilleder. Jeg har lagt vægt på den bevægelighed disse features giver bloggen, da dens formål er information om og diskussion af politiske og samfundsmæssige problematikker. “In tranquillo mors – in fluctu vita.”

 

HJEMMESIDER – Forsiden – hjemmesiden: "Be Pretty Please"

Forsiden

 

Under gallery slideshow’et følger alle de publicerede blog-indlæg. Her har jeg valgt et tema der understøtter farveskift, når man bevæger musen hen over de enkelte blog-indlæg og at bruge hele bredden af siden for at signalere ovennævnte bevægelighed og blog-indlæggenes fremherskende status.

 

HJEMMESIDER – Blog-indlæg på bloggen "Be Pretty Please"

 

HJEMMESIDER: "Om" fra bloggen "Be Pretty Please"

Om

 


 

Danish Seed Health Centre
HJEMMESIDER – Forsiden på hjemmesiden: "Danish Seed Health Centre"/ Frontpage of the website: "Danish Seed Health Centre" – hjemmesider

Forsiden

 

Hjemmesiden Danish Seed Health Centre er lavet i SiteCore CMS. Danish Seed Health Centre for Developing Countries er et forskningscenter, der samarbejder med forskere i hele verden om at finde bæredygtige metoder til at opnå et højt niveau af frøsundhed. På kort sigt for at være med til at sørge for, at de ressourcesvage bønder i den tredie verden dyrker ernæringsmæssigt sunde afgrøder. På længere sigt for at være med til at afskaffe fattigdom. Forskningscentret er en del af Københavns Universitet, der har en meget stram designmanual, så det var med at tænke meget kreativt for at kunne sæt- te mit eget præg på hjemmesiden. Det jeg nok er mest stolt over, er forsidebilledet med solsikken og centrets logo (et frø).

 

HJEMMESIDER – Siden 'Seed'/'Definitions' fra hjemmesiden "Danish Seed Health Centre"/ The webpage 'Seed/'Definitions' from the website "Danish Seed Health Centre" – hjemmesider

Eksempel på side

 

HJEMMESIDER – Siden 'Photo gallery/'Fungal pathogens of sorghum seeds' fra hjemmesiden "Danish Seed Health Centre"/ The webpage 'Photo gallery'/'Fungal pathogens of sorghum seeds' from the website: "Danish Seed Health Centre" – hjemmesider

Eksempel på side

 


 

1950’erne – grå eller glitrende?

Golden Days-hjemmesiden 1950’erne – grå eller glitrende? kreerede jeg også i forbindelse med mit kursus i Digital og Grafisk Kommunikation, hvor min afsluttende opgave var at lave en samlet kampagne med  grafisk printmateriale og en hjemmeside. Jeg har altid selv haft lyst til at opleve et asfaltbal på Vesterbro, så hvorfor ikke bruge det som case? Sekretariatet Golden Days afholder hvert år en historisk festival i samarbejde med en række kulturinstitutioner i København. I 2012 var temaet 1950’erne. Det passede jo perfekt. Scenen var sat. 1950′er bal på broen skulle tænkes som et af de adskillige events/forestillinger/koncerter etc. under Golden Days 2012 festival. Sjovt nok viste det sig efterfølgende, at Golden Days faktisk havde et asfaltbal på programmet.

 

HJEMMESIDER – Golden Days hjemmeside: "1950'erne – grå eller glitrende?" (side 1) - del af fiktiv kampagne/Golden Days website: "The 1050s – Grey or Glittering?" (page 1) - part of a fictitious campaign – hjemmesider

Forsiden

 

HJEMMESIDER – Golden Days hjemmeside (eksempel på side) - del af en fiktiv kampagne/ Golden Days website (page 2) - part of a fictitious campaign

HJEMMESIDER – Golden Days hjemmeside: "1950'erne – grå eller glitrende?" (side 3) - del af fiktiv kampagne/ Golden Days website: "1950s – Grey or Glittering?" (page 3) - part of a fictitious campaign

Eksempel på side